BALANCE

Apa itu Balance dalam fotografi?

Balance adalah salah satu prinsip composition yang paling tidak dibincangkan, tetapi mungkin yang paling penting. Jurugambar, secara sedar atau tidak, membuat keputusan penting untuk setiap gambar: haruskah composition itu seimbang atau tidak seimbang? Untuk tahap tertentu, setiap gambar yang ada mempunyai unsur keseimbangan dan ketidakseimbangan, yang menjadikan topik ini penting bagi jurugambar yang ingin meningkatkan kekuatan gambar mereka pada tahap yang paling mendasar.


Balance Kiri-Kanan

Apabila foto seimbang sepenuhnya, ini bermaksud bahagian kiri dan kanan foto menarik mata secara sama rata.

Bahagian kiri-kanan adalah satu-satunya dalam foto anda yang sangat penting dari segi keseimbangan - keseimbangan atas-bawah tidak banyak mempengaruhi seberapa berwajaran gambar muncul. Dengan cara yang sama, kita melihat orang lain sebagai simetri secara kasar, walaupun ini hanya berlaku pada paksi kiri-kanan. Oleh itu, anda boleh mempunyai foto di mana semua subjek berada di bahagian bawah, dan ia masih boleh seimbang jika bahagian kiri dan kanan sama dengan berat visualnya.


Bayangkan meletakkan foto di titik tumpu - jika ciri setiap sisi menarik mata dengan serupa, gambar itu boleh dianggap seimbang.


Fulcrum-Edit

Balance vs Imbalance

Keseimbangan, atau kekurangannya, secara semula jadi menjadikan gambar anda kelihatan lebih tenang. Dengan gambar yang seimbang, bingkai lebih tenang daripada yang memusatkan perhatian visual ke satu sisi atau yang lain. Ini masuk akal, terutamanya apabila anda melihat gambar di bawah:

Balanced Abstract-Edit

Dan yang kedua:

Imbalanced Abstract-Edit

Walaupun orang lain dapat melihatnya secara berbeza, gambar di atas kelihatan lebih damai bagi saya. Sebaliknya, gambar di bahagian bawah lebih tegang - entah bagaimana, ia tidak kelihatan "stabil" dalam bentuknya sekarang, seolah-olah ada sesuatu di dalam bingkai yang akan berubah.

Orang yang berbeza mungkin lebih suka satu gambar daripada yang lain, tentu saja. Bagi banyak orang, imej tegang dapat menyampaikan cerita dengan lebih berkesan; bagi yang lain, imej yang seimbang lebih damai dan menyenangkan secara estetik. Semuanya bergantung pada mood yang ingin anda sampaikan.

Symmetry

Jenis keseimbangan yang paling jelas adalah keseimbangan gambar yang sama pada bahagian kiri dan kanan. Simetri tahap piksel yang sempurna tidak mungkin dilakukan di luar gambar yang dihasilkan komputer, tetapi gambar yang hampir simetri lebih daripada cukup untuk kita perhatikan komposisi yang seimbang. Lihat gambar di bawah:

New Night

Nikon D7000 + 24mm f / 1.4 @ 24mm, ISO 400, 30/1, f / 1.4

Sudah pasti, corak di bintang-bintang berbeza di setiap sisi foto, tetapi pemandangan ini sama simetrisnya. Subjek berada di tengah-tengah foto ini, dan setiap sisi pada dasarnya mempunyai berat visual yang sama dengan yang lain. Saya bahkan memilih format segi empat untuk menekankan keseimbangan gambar ini.

Masalah utama dengan simetri adalah bahawa kebanyakan pemandangan tidak mempunyai dua bahagian yang sama. Dan, jika anda bekerja dalam genre dengan subjek simetri yang tersedia (katakan, fotografi seni bina), gambar anda akan menjadi tua jika anda mengarangnya dengan cara yang sama.

Asymmetrical Balance

Foto tidak harus simetris untuk seimbang. Ambil gambar di bawah sebagai contoh mudah - matahari adalah subjek penting di sebelah kanan gambar, tetapi corak gelombang di sebelah kiri menarik mata sama seperti:

Indialantic Dawn

D800e + 24mm f / 1.4 @ 24mm, ISO 100, 1/5, f / 16.0

Sebilangan besar contoh tidak begitu jelas, di mana setiap separuh foto mempunyai subjek yang menarik perhatian yang sama. Sebagai contoh, subjek utama boleh berada di satu sisi gambar, tetapi beberapa subjek kecil di sisi lain mengimbangi bingkai. Atau, subjeknya cukup besar sehingga panjang gambarnya, dengan berkesan menyeimbangkan dirinya sendiri.

Agar gambar seimbang, setiap sisi mesti meminta perhatian yang sama dari penonton.


Comments